فیلتراسیون-بخش-سوم

فیلتر ها و بررسی کامل فیلتراسیون در تهویه مطبوع بخش سوم

فیلتراسیون و فیلتر های نهایی و کربن اکتیو :

فیلترهای اِپای معمولی

فیلترهای اِپای معمولی در فیلتراسیون، فیلترهای هپای راندمان پایین می باشند که با تاهای عمیق تولید می گردند، مدیای فیلتر از جنس میکروفایبرگلاس یا مخلوطی از پلیستر و فایبرگلاس میکرونی می باشد که ذرات خیلی ریز و میکرونی بالای 3 میکرون را از 85 %الی 99.9 %جذب می نمایند، مدیای فیلتر پس از تا خوردن، با جداکننده های آلومینیومی چین خورده (بین هر تا قرار می گیرد تا لایه های مدیا به هم نچسبد و هوا به کل سطح فیلتر برسد) تشکیل مدیا پک می دهد، مدیا پک در داخل فریم قرار می گیرد و اطراف داخلی فیلتر با چسب پلی اورتان یا هات ملت یا رزین آب بندی می شود. فریم فیلترها از MDF ، گالوانیزه، آلومینیوم یا استنلس استیل، معمولی یا آنادایزشده تشکیل شده است، فیلترهای اِپا با هدف برآورده سازی ویژگی های دقیق در کاربردهای تجاری یا صنعتی با کارائی بالا طراحی شده اند و در جایی مورد استفاده قرار می گیرند که مستلزم سطح بالای پاکیزگی باشد و آلاینده ها می بایست در راستای اطمینان از سلامت و حفظ محصولات از فضای داخلی ساختمان ها حذف شود.

فیلترهای-اپای-معمولی
مشخصات-فیلترهای-اپای-معمولی

مشخصات فنی

  • در سیستم های تهویه مطبوع با الزامات ویژه کیفیت هوای پاك
  • کاربرد در فناوری پیشرفته ی تهویه مطبوع و فرایندهای صنعتی حساس مثل: بیمارستان ها، داروسازی ها، بیوتکنولوژی، صنایع اپتیک، میکروالکترونیک، اتاق های تمیز و غیره
  • راندمان های متداول E10 الی E12 مطابق با استاندارد 2012 : EN779
  • ساخت در ابعاد مختلف و با ضخامت های 15 و 30 سانتیمتر

فیلترهای اِپای فشرده

فیلترهای اِپای فشرده فیلترهای هپای راندمان پایین هستند که با تاهای کم عمق و نزدیک به هم تولید می گردند، مدیای فیلتر از جنس میکروفایبرگلاس و یا مخلوطی از پلیستر و فایبرگلاس با کیفیت بالای میکرونی می باشد، بافت مدیا خیلی ریز و ذرات بالای 3 میکرون را از 85 %الی 99.9 %جذب می نماید، مدیای تاخورده و به هم فشرده با جداکننده هایی از جنس پلاستیک، چسب های مختلف حرارتی و یا نخ های آغشته به مواد، از هم جدا شده تا جریان هوا در فیلتر، به کل سطح مدیا برسد، جداکننده های مذکور در فواصل یکنواخت و پیوسته بین تاها قرار گرفته و علاوه بر بازنگه داشتن تاها موجب قوام و استحکام فیلتر نیز می گردد، مدیا پک به وسیله چسب های پلی اورتان، هات ملت، رزین و یا چسب های دیگر مقاوم داخل قاب قرار می گیرد و به بهترین شکل آب بندی می شود تا کوچک ترین نقطه نشتی نداشته باشد. فیلترهای اِپای فشرده به عنوان بهترین جایگزین برای فیلترهای اپای معمولی با جداکننده های آلومینیومی محسوب می شوند زیرا این فیلتر می تواند با حجم بیشتری از هوا مقابله کند چون دارای محیط فیلتراسیون بیشتری با همان سایز فیلترهای استاندارد اِپا می باشد. فریم فیلترها می تواند MDF ،گالوانیزه، آلومینیوم، استنلس استیل معمولی یا آنادایز شده باشد.

فیلترهای-اِپای-فشرده
مشخصات-فیلترهای-اِپای-فشرده

مشخصات فنی

  • در سیستم های تهویه مطبوع با کاربرد فناوری پیشرفته و در مکان های حساس مثل: بیمارستان ها، داروسازی ها، صنایع اپتیک و الکترونیک، اتاق های تمیز و ….
  • راندمان های متداول E10 الی E12) 85 الی 999. %نسبت به 3 میکرون) مطابق با استاندارد 2009 : EN1822
  • در ابعاد مختلف و ضخامت های 50 ،70 ،100 ،150 و 300 میلیمتر

فیلترهای هپای معمولی و استاندارد

مدیای فیلترهای هپا از جنس میکروفایبرگلاس یا مخلوطی از فایبرگلاس و الیاف سنتتیک با کیفیت بالا است، در فیلترهای هپای معمولی که به فیلترهای راندمان بالا نیز معروف می باشند، لایه های تاخورده (مدیای بستر فیلتر) به صورت یکنواخت و دقیق توسط جداکننده های آلومینیومی چین خورده، از هم جدا می شوند تا جریان هوای عبوری از فیلتر به کل سطح فیلتر برسد و هنگام خروج از فیلتر جریان هوای یکنواخت ایجاد نماید. مدیای تاخورده با جداکننده های داخل آن را مدیاپک می نامند، مدیاپک همچون دیگر فیلترهای جعبه ای در داخل فریم قرار می گیرد و با چسب های مختلف مثل پلی اورتان، هات ملت، رزین، سیلیکون و یا چسب های مشابه آب بندی می شود. فریم فیلترهای هپا از MDF ،گالوانیزه، آلومینیوم،استنلس استیل معمولی یا آنادایزشده ساخته می شود، فیلترهای هپا به فیلترهای ضد باکتری نیز معروف هستند زیرا ذرات بالای 3 میکرون را از 97/99 %الی 998/99 %جذب می نماید و کاربرد وسیعی در سیستم های تهویه مطبوع به ویژه هوای اتاق عمل بیمارستان ها، داروسازی ها، هودهای آزمایشگاه ها، سالن های تولیدی و مونتاژ اجزای میکروالکترونیک و به طور کلی اتاق های تمیز (Clean Rooms) دارد.

مشخصات فنی

  • فیلتراسیون نهائی و کارائی بالا در سیستم های تهویه مطبوع
  • راندمان های H13 و H14 مطابق با استاندارد 2009 : EN1822
  • در ابعاد مختلف و ضخامت های 15 و 30 سانتیمتر

فیلترهای هپای فشرده

فیلترهای هپای فشرده، فیلترهای راندمان بالا هستند که با تاهای کم عمق و فشرده موجب افزایش سطح فیلتر می گردند تا از افت فشار پائین تری برخوردار باشند و جریان هوای بیشتری از خود عبور دهند، مدیای فیلترهای هپا از جنس میکروفایبرگلاس یا مخلوطی از فایبرگلاس و پلیستر می باشد، مدیای تاخورده با جداکننده های یکنواخت و پیوسته از جنس چسب های حرارتی، پلاستیک یا نخ های آغشته به مواد مخصوص، از هم جدا نگه داشته می شود تا به هم نچسبد و هوا بتواند به کل سطح مدیا برسد، دستگاه های تازن مخصوصی هم وجود دارد که مدیا را هنگام تازدن در محل تا (پایین و بالای تا) با همان مدیا فاصله دار می کند که این نوع جداسازی امکان به کارگیری مدیای بهینه را محقق می سازد و افت فشار اولیه خیلی کمی ارائه می دهد. فیلتر هپای فشرده همچون فیلتر هپای معمولی از کیفیت بالایی برخوردار است و ذرات با قطر 3 میکرون به بالا از 99.95 %الی 99.997 % را جذب می نماید، مدیاپک با چسب های مختلف مثل پلی اورتان، هات ملت، رزین، سیلیکون یا چسب های مشابه در داخل قاب آب بندی می شود.  فریم فیلترهای هپا از ABS ،MDF ،گالوانیزه، آلومینیوم، استنلس استیل معمولی یا آنادایزشده ساخته می شود. فیلترهای فشرده با داشتن بستر فیلتراسیون بیشتر و مقاوم در مقابل حجم هوای بیشتر می توانند جایگزین فیلترهای هپای معمولی هم سایز باشند.

فیلترهای-هپای-فشرده

مشخصات فنی

  • فیلتراسیون نهایی به دلیل کارایی بالا در سیستم های تهویه مطبوع
  • راندمان های H13 و H14 مطابق با استاندارد 2009 : EN1822 
  • در ابعاد مختلف و ضخامت های 50 الی 300 میلیمتر

فیلترهای اولپا

فیلترهای اولپا با مدیای میکروفایبرگلاس یا مخلوطی از میکرو فایبرگلاس و پلیستر با کیفیت بسیار بالا ساخته می شوند، ساخت فیلترهای اولپا و فیلترهای هپا و لانه زنبوری شبیه هم می باشد، فقط نوع مدیای آن از نظر راندمان و کیفیت بافت فرق می کند، مدیای اولپا نیز پس ازتا خوردن آکاردئونی با جداکننده های آلومینیومی چین خورده از هم باز نگه داشته می شود تا جریان هوا به راحتی از سطح کل مدیا عبور کند، مدیاپک در داخل فریم فیلتر با چسب های مختلف مثل پلی اورتان، هات ملت، رزین، سیلیکون یا مشابه آب بندی می گردد، فریم فیلترهای اولپا نیز ازABS ،MDF ،گالوانیزه، آلومینیوم آنادایز شده یا استنلس استیل معمولی تشکیل شده است، بافت بستر فیلتر (مدیا) یکنواخت می باشد و از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا ذرات12 میکرون به بالا را از 99.9995 %الی 99.999995 % جذب می نماید، فیلترهای اولپا در بستر نهایی سیستم های فیلتراسیون قرار می گیرند و قبل از آن می بایست چند ردیف پیش فیلتر با راندمان های مختلف نصب شود، در هواسازها هر چه تعداد و راندمان پیش فیلترها بیشتر باشد یا سریع تر تعویض گردد فیلترهای اولپا عمر مفید بیشتری خواهند داشت.

فیلترهای-اولپا

مشخصات فنی

  • فیلتراسیون نهایی در کلیه ی اتاق های تمیز (Clean Rooms)
  • راندمان های U15 الی U17 مطابق با استاندارد 2009 : EN1822
  • مدیای اولپا دارای حداکثر 400 درجه سانتیگراد مقاومت حرارتی
  • در ابعاد مختلف با ضخامت های 15 و 30 سانتیمتر

فیلترهای وی بنک

فیلترهای V-Bank فیلترهای هپای خیلی فشرده و با سطحی نزدیک به دو یا سه برابر فیلترهای هپای معمولی و استاندارد می باشند. فیلترهای V-Bank به فیلترهای هپای حفره ای نیز معروفند. جنس مدیا، میکروفایبرگلاس یا مخلوطی از فایبرگلاس و پلیستر می باشد که به صورت مینی پلیتد خیلی ریز و فشرده و با عمق های 20 و 22 و 24 میلیمتر تا می خورد، جداکننده ی تاهای مدیا که در سرتاسر بستر فیلتر و مدیاپک به صورت خطی و یکنواخت و با فواصل معین قرار دارد و از جنس چسب های پلاستیکی، هات ملت و یا نخ های آغشته به مواد مخصوص می باشد همزمان با تازدن، مدیای چین خورده و مدیاپک را تشکیل می دهد مدیاپک در فریم های تخت با ابعاد مخصوص نصب و نشت یابی می شود، سپس به صورت زیگزاگ و حفره ای با توجه به جریان هوای تعیین شده هر فیلتر، در فریم های ABS، استنلس استیل یا گالوانیزه نصب می گردد، اطراف داخل فیلتر در چهار طرف و فضای مابین حفره ها به وسیله ی چسب های پلی اورتان، هات ملت یا چسب های مشابه پوشانده و نشت یابی (Sealed) می گردد. فیلترهای وی بنک به دلیل سطح وسیع مدیا و عبور جریان هوای چند برابر، جایگزین بسیار خوبی برای فیلترهای معمولی هپا با سایز یکسان می باشند.

فیلترهای-وی-بنک
مشخصات-فیلترهای-وی-بنک

مشخصات فنی

  • بسترنهایی هواسازهای اتاق عمل بیمارستان ها، داروسازی ها،آزمایشگاه ها و اتاق های تمیز
  • راندمان های H13 و H14 جهت جذب ذرات 3  میکرون به بالا مطابق با استاندارد 2009EN1822L:
  • کاربرد در مکان هایی که جریان هوای زیاد و فضای نصب فیلتر کمتری دارند
  • در ابعاد مختلف و با ضخامت های 15 و 30 سانتیمتر
مشخصات-فنی-فیلتر-های-وی-بنک

فیلترهای کربن اکتیو، کاردبرد ، اتوکلاو

فیلتر-های-کربن-اکتیو،-اتوکلاو

فیلترهای اتوکلاو

فیلترهای اتوکلاو که به فیلترهای هوای استریل نیز معروفند به شکل استوانه ای و با ابعاد مختلف ساخته می شوند، مدیای فیلترها از جنس میکروفایبرگلاس یا مخلوطی از فایبرگلاس و پلیستر می باشد،  فریم های داخلی و خارجی فیلتر از جنس PP) پلی پروپلن) یا استنلس استیل بوده و به شکلی طراحی شده است که هوا بتواند از بیش از 70 %سطح فریم عبور نماید، راندمان مدیا از 99.99 %الی 99.9999 %نسبت به 2 میکرون به بالا می باشد. فیلترهای اتوکلاو یا Airvent Filter  جهت جابجایی هوا در مخازن (صنایع داروسازی)، دستگاه هایی که تحت خلاء عمل نموده، می بایست به فشار اتمسفریک برسند، در استریلایزرها با سیستم خلاء، کالیبراسیون دستگاه های ذره شمار و به طور کلی در هر سیستمی که نیاز به جابجای هوای استریل داشته باشد، به کار می روند.

فیلترهای-اتوکلاو

مشخصات فنی

  • سطح فیلتراسیون در فیلترهای ویژه اتوکلاو 1100 سانتیمتر مربع
  • نفوذپذیری کمتر از 001 مطابق با استاندارد 3928 BS

فیلتر کربن اکتیو

در پروسه ی تولید مدیای کربن اکتیو، الیاف سنتتیک با 50 الی  %60 کربن فعال تلقیح می شود،  مدیای کربن اکتیو با توری فلزی لمینه شده در یک طرف یا دوطرف مدیا چین می خورد و با سطح تعیین شده استاندارد هر فیلتر در فریم های فلزی نصب می گردد. توری های محافظ مانع بازشدن تاهای مدیا و استحکام فیلتر در جریان هوای عبوری از آن می باشد، فیلترهای کربن اکتیو با حذف یا کاهش آلودگی های زیست محیطی و بوها نظیر بوی سیگار، بوی حاصل از سرخ کردنی ها در آشپزخانه، بوهای بنزین، گازوئیل، نفتالین، بخارات خطرناك و سرطان زای عملیات جوشکاری، بوی آمونیاك در پرورش طیور، بوی اصطبل حیوانات و به طور کلی اکثر بوهائی که از محلول های شیمیایی متصاعد می شود، کیفیت هوای داخل ساختمان ها را بهبود می بخشند و از انسان ها، محصولات، فرآیندها و خطوط حساس محافظت می نمایند. فیلترهای کربن اکتیو ذرات معلق در اتمسفر را نیز هنگام عبور جریان هوا از آن تا 60 الی 65 %براساس استاندارد 1992-1/52 Ashrae جذب می نمایند، لذا هنگام استفاده از این نوع فیلتر، حتماً می بایست از پیش فیلترهای متفاوت به ویژه فیلتر نهایی قبل از کربن اکتیو با راندمان حداقل 85% استفاده شود، مناسب ترین ردیف نصب فیلترهای کربن اکتیو فیلتر نهایی می باشد.

فیلتر-کربن-اکتیو
مشخصات-فیلتر-های-کربن-اکتیو
مشخصات-فنی-فیلتر-کربن-اکتیو

فیلترهای مقوایی با دوام

فیلتر لایه مقوایی یا آکاردئونی برای تجمیع کلیه ذرات جامد یا مایع موجود در هوا (چسب ها، رنگ، فیبرها، قیر، لاك، پوشش های شفاف، تفلون، لاك، الکل، پودر و …) طراحی شده است. این فیلتر برای انواع اتاقک های اسپری افقی یا عمودی طراحی شده اند. فیلتر مقوایی با دوام با سیستم جداسازی اینرسی آن ذرات را بدون محدودیت جریان هوا بر روی دیواره ها نگه می دارد. فیلتر مقوایی از دو لایه کاغذی بازیافت شده کاغذ کرافت، منفذدار، چین خورده و چسب دار ساخته شده است. کیفیت کاغذ کرافت (250 گرم بر مترمربع) استحکام و سختی فیلتر در همه موقعیت ها را تضمین می کند. تای V شکل فیلتر یک اثر کشش جریان ایجاد می کند (افزایش سرعت جریان هوا در داخل فیلتر) و موجب ایجاد جریان هوای حاوی ذرات اسپری شده اضافه می شود که جهت آن را تغییر می دهد. ذرات اسپری شده اضافه، از هوا سنگین تر هستند که به داخل فیلتر می چسبند، در حالی که هوای پاك از فیلتر عبور می کند.

این فیلتر به خوبی برای فیلتراسیون هرگونه ذرات اضافه ناشی از اسپری مرطوب در همه صنایع سازگار است:

  • نجاری
  • فلزکاری
  • صنایع پلاستیک یا کامپوزیت
  • خودروسازان و پیمانکاران خودروسازی
  • این فیلتر در کلیه اتاق های اسپری با جریان هوای افقی و عمودی مناسب است
  • طول عمر تا 6برابر بیشتر از لایه های فیلترینگ موجود در بازار است
  • نصب و تنظیم آسان
  • مواد سازگار با محیط زیست مطابق استاندارد 14000 ISO
  • تنظیم شده برای فیلتراسیون رنگ های حلال و رنگ های پایه آب

مشخصات فنی

  • روش دفع آب سبک
  • ایجاد منافذ، چین خوردگی و مونتاژ با چسب وینیل
  • ظرفیت جذب 5الی 18 کیلوگرم بر مترمربع (بستگی به چگالی ذرات)
  • راندمان فیلتراسیون تا سقف 95 %( بستگی به محصولات اسپری شده )
  • افت فشار اولیه به نسبت 5 متر بر ثانیه ، 20پاسکال
  • سرعت جریان هوای پیشنهادی 3 الی 1متر بر ثانیه
  • جریان هوای متعارف 1200 الی 3600 مترمکعب در ساعت در مترمربع
  • تعداد چین 25 عدد در هر متر طول
دانلود هر 3 مقاله
برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *