کاربرد تهویه مطبوع در صنایع

تهویه مطبوع در صنایع

اهمیت تهویه مطبوع در صنایع در چیست؟

تهویه مطبوع در صنایع چه نقشی دارد؟ استفاده از تهویه ی مطبوع می تواند در صنعت تا چه اندازه ای راندمان کاری ما را افزایش دهد؟ در این بخش از مقاله در نظر داریم به اهمیت این دستگاه ها در مکان های صنعتی اشاره کنیم و توضیحات مفیدی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. در این بخش انواع دستگاه های تهویه ی مطبوع مورد بررسی قرار می گیرد. استفاده از دستگاه های تهویه ی هوا به 200 سال پیش برمی گردد. با شروع انقلاب صنعتی و افزایش تعداد شرکت ها و کارخانه ها، نیاز به استفاده از این دستگاه ها روز به روز افزایش یافت. امروزه انسان موفق شده است با به کارگیری تکنولوژی نوین، کارایی و راندمان دستگاه های تهویه ی مطبوع را به مقدار بسیار زیاد افزایش دهد.

تهویه و تصفیه هوا در بسیاری از مکان های صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. متناسب با نیازهای موجود می توان بهترین نوع دستگاه تصفیه آب را خریداری کرد.  در اغلب ساختمان های صنعتی و همچنین سوله ها از این دستگاه ها استفاده می شود. به منظور ایجاد شرایط محیطی مطلوب ما نیازمند انواع دستگاه های تهویه مطبوع هستیم. زمانی که ما از این تجهیزات در یک مکان صنعتی استفاده می کنیم نه تنها کارایی و امنیت تجهیزات دیگر افزایش می یابد بلکه بازده و راندمان کارکنان نیز بیشتر می شود. شرایط محیطی نامطلوب می تواند سبب خستگی زودرس افراد باشد.

 

تهویه-مطبوع-در-صنایع

انواع دستگاه تهویه

تهویه مطبوع در صنایع را جدی بگیرید. به کارگیری دستگاه های تهویه مطبوع اگرچه نیازمند پرداخت هزینه ی بیشتر است ولی ارزش آن را دارد. در ادامه در نظر داریم به انواع دستگاه های تهویه مطبوع اشاره کنیم.

تهویه صنعتی

تهویه مطبوع صنعتی باید دارای ساختار پیشرفته ای باشد. این دستگاه ها به منظور استفاده در ساختمان های صنعتی و مکان های بزرگ طراحی می شوند. این نوع از دستگاه ها در داخل سالن های مختلف و درون قطعات صنعتی دیگر قرار می گیرند و می توانند شرایط مناسبی را برای استفاده از این مکان ها و تجهیزات ایجاد کنند. در بسیاری از دستگاه ها وجود رطوبت باید با دقت کافی مورد بررسی قرار گیرد. همین موارد به خوبی وابستگی ما به دستگاه های تهویه مطبوع را به خوبی نشان می دهند.

تهویه غیر صنعتی

تهویه مطبوع غیر صنعتی معمولا برای استفاده در مکان هایی مانند بیمارستان ها، ادارها، فروشگاه ها  و … طراحی شده اند. این نوع از دستگاه ها معمولا پیچیدگی کمتری نسبت به نمونه های صنعتی دارند و به قیمت کمتری به فروش میرسند. تنوع دستگاه های تهویه مطلوع غیر صنعتی نیز بیشتر است.

تهویه-مطبوع-در-صنایع

سیستم های تهویه مطبوع از نظر نوع مولد

تهویه مطبوع در صنایع بسیاری الزامی است. ما می توانیم بر اساس کارایی و ساختار ظاهری آنها را در دسته بندی های مختلف قرار دهیم. تنوع این محصولات زیاد است به همین دلیل به منظور خرید انواع تهویه مطبوع باید دقت کافی داشته باشید تا بتوانید بر اساس نیازهای موجود، مناسب ترین گزینه را سفارش دهید. از نظر نوع مولد می توانیم انواع سیستم های تهویه  در تقسیم بندی زیر قرار دهیم:

  • مولد سرمایشی
    • چیلرهای تراکمی
    • چیلرهای جذبی
  • مولد گرمایشی
    • دیگ ها
    • کوره هوای گرم
    • سیستم گرمایش تابشی
  • مولد چهار فصل
    • تراکمی
    • کوره هوای گرم
    • ایرواشر
    • زنت
  • سیستم تهویه مطبوع به صورت تک فصل
    • کولر گازی و همچنین اسپلیت
    • تهویه مطبوع مرکزی
    • مینی چیلر

 

مهمترین ویژگی تهویه مطبوع در صنایع

دستگاه تهویه مطبوع در صنایع باید دارای ویژگی های منحصر به فردی باشد که بتواند نیازهای موجود را برطرف کند. هر یک از تولید کننده های این نوع از دستگاه ها با توجه به استانداردهای گوناگون این محصولات را طراحی می کنند. از مهمترین ویژگی تهویه مطبوع می توان به توانایی این سیستم برای کنترل رطوبت و میزان درجه حرارت آن اشاره کرد. به منظور جلوگیری از ایجاد تنش های مختلف بر روی محصولات ما نیازمند استفاده از سیستم های سرمایشی هستیم.

اهمیت-تهویه-مطبوع-در-صنایع (1)

دستگاه تهویه مطبوع قادر است دود و آلودگی های موجود در هوا را از بین برد. در بسیاری از مکان های صنعتی وجود آلودگی در هوا می تواند با گذر زمان عملکرد تجهیزات دیگر را مختل کند. پس یک دستگاه تهویه مناسب باید به گونه طراحی شود تا بتواند کیفیت هوا را افزایش دهد. همچنین مهمترین ویژگی که در زمان خرید این محصولات باید در نظر بگیریم صدای تولید شده توسط آنها است. نمونه هایی را در اولویت قرار دهید که کمترین میزان صدا را تولید می کنند. در این صورت از آلودگی های صوتی در محیط کاری خود در امان خواهید بود.

کاربرد تهویه مطبوع در صنایع چیست؟

 در صنعت و محیط های کاری ما مجبور هستیم علاوه بر تهویه ی هوا و حذف آلاینده های موجود در آن برخی از فاکتورهای دیگر را نیز کنترل کنیم. به همین دلیل برخی از دستگاه های تهویه هوا به گونه ای طراحی می شوند که قادر هستند فاکتورهای گوناگون را در هوا و همچنین تجهیزات مورد استفاده، کنترل کنند. همانطور که در بخش قبل گفتیم از این دستگاه ها می توان به منظور افزایش راندمان برخی از تجهیزات صنعتی استفاده کرد.

نحوه ی انتخاب دستگاه تهویه هوا

فاکتورهای مختلفی در انتخاب تهویه مطبوع در صنایع تاثیر گذار است. اگر الزامات موجود را به خوبی رعایت نکنید در این صورت هم هزینه ای که برای خرید این دستگاه ها پرداخت کرده اید را به باد خواهید داد و هم به هیچ وجه از کارایی دستگاه خریداری شده راضی نخواهد بود. قیمت بسیاری از تجهیزات تهویه مطبوع زیاد است. پس هوشمندانه خرید کنید. شرایط مطلوب زیست محیطی نه تنها بر عملکرد تجهیزات و دستگاه های مختلف می تواند تاثیر گذار باشد بلکه بازده  انسان نیز به شدت به محیط کاری اش وابسته است.

مکان هایی که به سیستم های تهویه ها مجهز نیستند به ویژه در برخی از فصول سال قابل سکونت نمی باشند. ما به شدت به استفاده از این دستگاه ها نیازمند هستیم. برای اینکه بتوانیم در خرید دستگاه تهویه مطبوع انتخاب خوبی داشته باشیم باید با عملکرد و کارایی این نوع از دستگاه ها به خوبی آشنا شویم. همچنین لازم است فروشنده های معتبر را برای خرید در اولویت قرار دهیم. یک دستگاه تهویه مطبوع در صنایع باید قادر باشد دما، رطوبت، میزان وزن هوا، میزان گرد و خاک در هوا و … را کنترل کند.

برای خرید این دستگاه ها در صنایع پتروشیمی لازم است چه نکاتی را در اولویت قرار دهیم؟

صنایع پتروشیمی بیشترین استفاده از این دستگاه ها را دارد. نکات مختلفی توسط کارشناسان در این زمینه پیشنهاد می شود که باید برای خرید دستگاه تهویه مطبوع در نظر گرفته شود که شامل موارد زیر است:

  • قابلیت کنترل میزان دود و گاز
  • ایمنی دستگاه در برابر حوادث مختلف
  • انتخاب تجهیزات با توجه به شرایط اقلیمی
  • قابلیت کنترل اتوماتیک
  • امکان استاندارد سازی دستگاه

تهویه مطبوع در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. در خرید این محصولات ابتدا باید مهندس ناظر، شرایط موجود را به خوبی ارزیابی کند و بعد از اطلاع از کارایی این دستگاه بهترین گزینه را انتخاب کند. توضیحات کامل در مورد مشخصات دستگاه های تهویه هوا ارائه می شود. هر گونه ندانم کاری در زمان انتخاب تهویه مطبوع در صنایع می تواند خسارت گزاف ایجاد کند. نوع سوخت مصرفی نیز در نوع دستگاه تهویه هوا تاثیر گذار است. 

دانلود مقاله

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *