روغن کاری کمپرسور

روغن کاری کمپرسور

در این مقاله از وب سایت شرکت جهان تهویه اعتماد، به سراغ یکی دیگر از مباحث مهم در عرصه سیستم‌های برودتی، یعنی روغن کاری کمپرسور رفته‌ایم. اگر برای هر سیستم صنعتی در هر مقیاسی یک نبض در نظر بگیریم، به جرات می‌توان گفت که کمپرسور و روغن کاری کمپرسور مانند نبض دستگاه‌های تهویه مطبوع و برودتی است.

از متاورس تا روغن کاری کمپرسور!

بی راه نیست اگر بگوییم که دنیای این روزها تحت تاخت و تاز علم و صنایع پیشرفته قرار گرفته است. سرعت تولید علم را می‌توان در مواجهه با تکنولوژی‌هایی مانند متاورس به خوبی درک کرد. اما برخلاف آن‌چه که در دنیای مجازی، ترند شده است، تکنولوژی مورد نیاز حال حاضر بشر نه متاورس ، بلکه تکنولوژی‌هایی مانند سیستم‌های تهویه مطبوع است. چرا که در راستای آسودگی و فراهم کردن شرایط زندگی ایده‌آل برای انسان‌ها جزو ضروریات هستند.

از این رو، در این مقاله به مبحث مهم روغن‌ کاری در کمپرسور پرداختیم تا گامی دیگر در راستای آگاهی بخشی به مخاطبان شرکت جهان تهویه اعتماد برداریم.

چرا روغن کاری در کمپرسور اهمیت دارد؟

اکثر سیستم‌های حرکتی مکانیکی ، از روغن کاری به‌عنوان فاکتوری در راستای حفظ سلامت و کارکرد بهینه اجزای خود بهره می‌برند.

کمپرسور سیستم‌های تهویه مطبوع نیز جدا از این امر نیستند. سیستم‌های تهویه مطبوع برای کارکرد دقیق و بی نقص نیاز به یک سیستم روغن‌کاری مناسب دارند تا تمام اجزا بتوانند بدون خوردگی، داغ شدن، کاهش بازدهی و درفضایی ایزوله بدون فشار مضاعف کار کنند.

همچنین لازم به توضیح است که روغن استفاده شده در سیستم روغن کاری کمپرسور باید :

  1. غلظت (ویسکوزیته) کافی داشته باشد تا در درجه حرارت های زیاد ترکیب شیمیایی خود را در کمپرسور و در حرارت های پایین مایع بودن خود را در اواپراتور حفظ کند.
  2. روغن های تبرید باید عایق الکتریسیته باشند(دی الکتریک)
  3. نقطه اشتعال آن بالا باشد.
  4. روغن باید عاری از رطوبت-موم -هیدروکربن و سایرناخالصی ها و ذرات معلق باشد.
  5. دارای نقطه ریزش خوب باشد یعنی در درجه حرارت های کم غلیظ نشود.
  6. با مبرد دستگاه سازگاری داشته باشدو با آن واکنش شیمیایی انجام ندهد.
  7. مبرد دستگاه به راحتی در آن حل شود ولی با آن ترکیب نشود تا مشکلی درکار روغن کاری انجام ندهد.
  8. تولید کف نکند.

فرآیند روغن کاری و شناخت اجزای اصلی کمپرسور

کمپرسورهای دینامیکی (جنبشی) دارای چند جزء کلیدی هستند که به خنک کننده/روان کننده نیاز دارند. این اجزا شامل موارد زیر هستند.

  • چرخ دنده ها
  • یاتاقان ها
  • واشرها
  • و…

تا به امروز، همانطور که در شکل های زیر نشان داده شده است، اکثر کمپرسورهای دینامیکی همچنان از واشرهای روغن کاری شده با لایه روغن استفاده می کنند. فقط واشرهای  labyrinth (شکل های 1 و 2) یا واشرهای روغن کاری شده با گاز (شکل 3) بدون لایه مایعی که وجه ها را جدا می کند، کار می کنند. در واشرهای معمولی روغن کاری شده با مایع، روان کننده یاتاقان و آب بندی اغلب یکسان هستند.

شکل 2

شکل 2

شکل 4

شکل 4

شکل 1

شکل 1

شکل 3

شکل 3

Traditional Compressor Seal Designs

روغن‌ کاری و چرخش روغن در کمپرسور چگونه است؟

به‌طور کلی سیستم روغن کاری یک کمپرسور شامل یک کارتر میل لنگ، یک پمپ فشار یا وسیله پاشش روغن، یک صافی، یک فیلتر و یک روان کننده سیلندر است.

در کمپرسورهایی که ساختار سیلندر و پیستونی دارند، از قطعه‌ای به نام Rod Dipper یا Oil Pump به منظور روغنکاری استفاده می‌شود. (هر دو قطعه در موارد مختلف مورد استفاده قرار میگیرد)

Rod Dipper به انتهای آزاد میل لنگ متصل می‌شود و توسط میل لنگ، از طریق دنده، زنجیر یا تسمه V شکل حرکت می‌کند.

شکل-6

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

روغن با قطعاتی همچون میل لنگ، پیستون، پین و یاتاقان ایستا در تماس است. به این‌صورت که در ابتدا، پمپ قدرت مکش را از میل لنگ گرفته و روغن را پس از عبور دادن از فیلتر، به بلبرینگ‌ها می‌رساند. 

معمولا در این فرایند یک شیر برای تنظیم فشار روغن تعبیه می‌شود که فشار روغن را حفظ می‌کند. سپس روغن به واسطه اویل پمپ، به حفره میانی میل لنگ تزریق می‌شود. این امر در فرآیند روغن کاری کمپرسور باعث آغشته شدن میل لنگ به روغن می‌شود. سپس روغن از میل لنگ به سمت یاتاقان انتهایی جریان یافته و از طریق شاتون، روغن به بلبرینگ بالایی می‌رسد

شکل 7

سیستم روغن کاری (شکل 8) روغن را به کمپرسور، یاتاقان ها، چرخ دنده ها و کوپلینگ ها می رساند. روغن روان کننده توسط پمپ ها از مخزن خارج و تحت فشار از طریق کولرها و فیلترها به بلبرینگ ها تزریق می‌شود. پس از خروج از یاتاقان، روغن دوباره به مخزن تخلیه باز میگردد.

در سیستم روغن کاری کمپرسور، مخزن به گونه ای طراحی شده است که امکان گردش بین هشت تا 12 بار در ساعت را به کل حجم سیال (روغن) می دهد. لازم به توضیح است که مخازن روغن اغلب دارای حسگرهای حرارتی برای نظارت بر سطوح دما در هنگام راه اندازی و عملیات هستند.

همچنین، مخازن معمولا امکان کنترل دمای روغن را دارند که برای جلوگیری از گرمای بیش از حد در طول سیکل های عملیاتی، پیش گرمایش را در شرایط راه اندازی سرد فراهم می کند. هنگام کار، روغن روان کننده کمپرسور معمولاً توسط پمپ روغن اصلی به گردش در می آید. علاوه بر آن، یک پمپ کمکی به عنوان حالت آماده به کار عمل می کند. این دو پمپ به طور کلی دارای درایو یا منبع تغذیه هستند. زمانی که هر دو فعال می شوند، به منابع تغذیه جداگانه متصل می شوند.

در صورت نیاز یک سوئیچ فشار، پمپ روغن کمکی را فعال می کند. اگر فشار روغن کمتر از حد از پیش تعیین شده باشد، سوئیچ فشار دوم کمپرسور را خاموش می کند.

فیلترها روغن را قبل از رسیدن به نقاط روغن کاری تمیز می کنند و یک گیج اختلاف فشار بر میزان جریان نظارت می کند.

جریان روغن به هر یاتاقان به طور جداگانه توسط روزنه ها تنظیم می شود، به ویژه برای نقاطی که به روغن کاری با فشارهای مختلف نیاز دارند. از طرفی روغن برای سایر اجزای مکانیکی از خطوط انشعاب گرفته شده است. به عنوان مثال، هنگامی که از یک نشانگر موقعیت محور هیدرولیک استفاده می شود، روغن از سیستم روغن روان کننده تامین می شود.

دما و فشار در تمام مکان‌های مهم سیستم، از جمله دمای مخزن روغن، خطوط برگشت از یاتاقان‌ها، چرخ دنده‌ها و سایر اجزای مکانیکی اندازه‌گیری می‌شود. همچنین، دما و فشار اغلب در دو طرف مکش و تخلیه هر مرحله فشرده‌سازی ثبت می‌شود.

شکل 8

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا نگاهی به روغن کاری کمپرسور داشته باشیم. لازم به ذکر است که شما عزیزان میتوانید با مراجعه به صفحه محصولات ما با انواع سیستم های تهویه مطبوع تولید شده در شرکت شرکت جهان تهویه اعتماد نیز آشنا شده و کاتالوگ فنی آن ها را دانلود و مشاهده فرمایید.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با سیستم‌های تهویه مطبوع به دیگر مقالات ما در صفحه مقالات علمی مراجعه فرمایید.

همچنین برای دریافت مشاوره در مورد سیستم‌های تهویه مطبوع می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما، با واحد فنی ما در ارتباط باشید.

دانلود مقاله

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *