تهویه مطبوع و فرآیند آن

تهویه مطبوع و فرآیند آن

منظور از تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع فرایندی است که طی آن هوای تازه ای که در خارج از فضای درون قرار دارد، وارد فضای درون شود و یک هوای ایده آل را ایجاد نماید. در واقع مهم ترین نقشی که تهویه مطبوع ایجاد می کند، به تعادل رساندن و مطلوب کردن هوا است به صورتی که انسان قادر به ماندن در آن محیط باشد. برای این که تهویه مطبوع انجام گیرد نیاز است تا از دستگاه هایی که باعث تهویه هوای محیط می شوند، استفاده گردد.

 

سیستم های تهویه مطبوع چه می کنند؟

سیستم های تهویه مطبوع باید بتوانند سه فاکتور دما، رطوبت و سرعتی که جریان هوا در محیط دارد را کنترل نمایند. به شکلی کلی سیستم های تهویه مطبوع باید بتوانند سرما و گرما را به محیط مورد نظر به خوبی منتقل کنند.

سیستم های تهویه مطبوع چه می کنند؟

سیستم های تهویه مطبوع به چند دسته تقسیم می شوند؟

سیستم های تهویه مطبوع به سه دسته سیستم های تهویه مطبوع تمام هوا، تمام آب و هوا-آب تقسیم می شوند؛ که هر یک وظیفه ای مشخص را دارند و هر شخص بنا به نیاز خود اقدام به استفاده از آن ها می کند.

سیستم های تهویه مطبوع تمام هوا را می توان کامل ترین سیستم های تهویه هوا دانست. تنها ایرادی که می توان به این سیستم وارد کرد، تعداد زیاد تجهیزات و کانال های انتقال هوا است. نوع دیگر سیستم های تهویه ، سیستم های تمام آب می باشد که نمی تواند رطوبت موجود در هوا را کنترل کند. مهم ترین مزیتی که این سیستم ها دارند در این است که هزینه کمی برای راه اندازی و نگه داری دارند؛ و همچنین از لحاظ تجهیزات حجم کمی را دارند. سیستم های تهویه آب-هوا نیاز فضا به هوای تازه را برآورده می کنند اما در عوض وظیفه کمی از تامین حرارت و گرمای فضا را به عهده دارند.

در قسمت بالا با این موضوع که سیستم های تهویه چند دسته هستند آشنا شدید؛ اما نکته جالب این است که این سیستم های تهویه از نظر کاربران به سه دسته جدا از موارد توضیح داده شده تقسیم می شود. از نظر کاربران دستگاه های تهویه می توانند مرکزی، مجزا و یا ترکیبی باشند.

از سیستم های تهویه مطبوع مرکزی می توان فن کویل و چیلرها را نام برد. سیستم های تهویه مجزا نیز شامل کولر آبی یا اسپلیت های دیواری است. سیستم های ترکیبی نیز شامل موتورخانه های گرمایشی برای تامین حرارت فضا و داکت اسپیلت ها برای تامین برودت هوا می باشد.

اهمیت تهویه هوا در چیست؟

به سبب گسترش زندگی شهرنشینی و افزایش آلاینده ها و ویروس هایی که در هوا وجود دارند؛ هوای پاکیزه مهم ترین فاکتور برای تامین سلامتی انسان به شمار می آید؛ به همین دلیل نیاز است تا فضا و مکانی که در آن قرار دارید، تهویه مطبوعی را داشته باشد.

وظایف سیستم های تهویه هوا چیست؟

این سیستم ها باید بتوانند سرعت هوایی که در محیط در جریان است را کنترل کنند؛ علاوه بر این وظیفه دارند تا گازهای سمی که در هوا وجود دارند را از بین برده و هوای محیط را تصفیه کنند. همچنین باعث می شوند تا هوای محیط سالم و پاکیزه بماند. هوای سرد و یا گرم محیط را کنترل کرده و باعث می شوند تا رطوبت زیادی در هوا حاکم نباشد.

 

 

هدف از تهویه مطبوع چیست؟

مهم ترین هدف از تهویه هوا را می توان فراهم کردن هوای مطبوع و دل نشین در فضا دانست. در واقع وظایفی که سیستم های تهویه هوا دارند را می توان اهداف این سیستم ها نیز دانست.

روند تهویه مطبوع

در کدام اماکن، امکان استفاده از سیستم های تهویه مطبوع وجود دارد؟

از دستگاه های تهویه هوا در تمامی ساختمان های سازمانی مانند ادارات، وزارتخانه ها و… استفاده می شود. ساختمان های تجاری مانند مراکز خرید و فروشگاه ها نیز از متقاضیان ردیف اول این سیستم ها هستند. اکثر ساختمان های مسکونی (تفاوتی ندارد چند واحدی باشند)، نیز از این سیستم استفاده می کنند. در وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو ها و اتوبوس ها نیز از این سیستم ها بهره برده می شود. اماکن تفریحی مانند سینماها، استخرها، باشگاه های ورزشی نیز از مکان هایی هستند که نیاز به تهویه هوا دارند و از این سیستم ها استفاده می کنند.

تقسیم بندی سیستم های تهویه بر اساس درجه حرارت و برودت

تابستانی و تک فصلی (برودت): کولرهای گازی، کولرهای آبی و اسپلیت ها از دستگاه های تهویه هوا می باشند که تنها در فصول گرم سال مانند تابستان برای تهویه و سرد کردن هوا مورد استفاده قرار می گیرند. کارکرد این سیستم های تهویه هوا بر اساس چرخه های تبریدی بوده و شامل سیستم های متفاوتی می باشند.

زمستانی و تک فصلی (حرارت): پکیج های دیواری و شوفاژ با دیگ آب گرم از جمله سیستم هایی می باشند که در فصول سرد سال مانند زمستان برای گرم کردن و تهویه هوای محیط مورد استفاده قرار می گیرند. سیستم هایی که دارای حرارت مرکزی هستند و همچنین شومینه ها و بخاری ها نیز توانایی گرم کردن محیط را دارند. البته نکته مهمی که وجود دارد در این است که سیستم های گرمایشی مرکزی، شومینه ها و بخاری ها دچار نواقص بسیاری در خصوص گرم کردن هستند.

دوفصلی برودت و حرارت: مینی چیلر، چیلر، فن کویل ها از جمله سیستم های تهویه هوایی هستند که هم در فصول سرد و هم در فصول گرم کاربرد دارند. عملکرد این سیستم ها به این گونه است که با استفاده از سیستم های یکپارچه دو فصلی و یا با استفاده از سیستم های جداگانه برودت و یا حرارت کار می کنند. ایرادی که می توان به این نوع سیستم ها وارد کرد این است که، در مناطق سرد سیر و یا گرمسیر، امکان استفاده از آن ها وجود ندارد. افرادی که در سایر مناطق معتدل زندگی می کنند، می توانند از این سیستم ها استفاده کنند چرا که هزینه کم تری را نسبت به سایر سیستم های سرمایشی و گرمایشی تک فصلی دارد.

نکات هنگام خرید سیستم تهویه مطبوع

قبل از خرید سیستم های تهویه مطبوع نیاز است تا به نکاتی توجه نمایید. از مهم ترین این نکات می توان به اطلاع داشتن از میزان درجه آبرسانی محل مورد نظر اشاره کرد. نکته بعدی را می توان مطلع بودن از شرایط آب و هوایی منطقه دانست. همچنین از مکان و محلی که قرار است سیستم های تهویه هوا نصب شوند نیز باید اطلاعات کاملی داشته باشید.

هزینه مورد نیاز برای خرید سیستم های تهویه هوا چقدر است؟

برای این مورد نمی توان اظهار نظر قطعی کرد، چرا که هزینه لازم برای خرید این سیستم ها بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد. برند تولید کننده دستگاه های تهویه هوا، مدل دستگاه ها، نوع دستگاه و ظرفیت این دستگاه ها از مهم ترین عوامل برای تعیین قیمت می باشد. با این وجود اما به دلایل نوسانات قیمت و شرایط اقتصادی موجود در جامعه نمی توان به صورت دقیق قیمتی را اعلام کرد

لازم به ذکر است که شما عزیزان میتوانید با مراجعه به صفحه محصولات ما با انواع سیستم های تهویه مطبوع تولید شده در شرکت جهان تهویه اعتماد نیز آشنا شده و کاتالوگ فنی آن را نیز دانلود و مشاهده فرمایید.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با سیستم‌های تهویه مطبوع به دیگر مقالات ما در صفحه مقالات علمی مراجعه فرمایید.

همچنین برای دریافت مشاوره در مورد سیستم‌های تهویه مطبوع می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما، با واحد فنی ما در ارتباط باشید.

جهت مشاهده ویدیوهای مرتبط با این مقاله با فیلتر شکن روی این لینک کلیک کنید.

دانلود مقاله

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *