هواساز خانگی

هواساز خانگی و مزایا – معایب آن

دستگاه هواساز خانگی

هواساز خانگی دسته ای از هواساز ها هستند که برای تهویه هوا در آپارتمان ها و منازل مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند. از لحاظ ساختار این هواساز ها مشابه هواسازهای صنعتی می باشند؛ به سبب این که این هواساز ها در محیط منزل نصب می شوند، ابعاد بسیار کوچک تری را نسبت به هواسازهای صنعتی دارند. مهم ترین هدف استفاده از هواساز خانگی را می توان تامین هوای مطلوب محیط دانست. منظور از هوای مطلوب؛ هوایی است که از لحاظ دما و رطوبت شرایط مساعدی را داشته باشد و افراد حاضر در آن محیط احساس نارضایتی نداشته باشند.

یکی از بزرگ ترین مزایای استفاده از هواساز خانگی در این است که؛ دیگر شما نیازی به استفاده از وسایل برودتی مانند کولر آبی، کولر گازی و… نخواهید داشت. این پایان مزیت استفاده از هواساز خانگی نیست و در فصول سرد سال نیز می تواند جایگزین مناسبی برای وسایل حرارتی مانند شوفاژ و شومینه باشد. با این حال اما بسیاری از مردم همچنان مصر به استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی هستند.

دیگر مزیت هواساز خانگی را می توان سادگی ساختار و استفاده راحت از آن ها دانست. این دستگاه ها به دو صورت عمودی و افقی تولید می شوند. هواسازهای خانگی معمولا در بالکن ها و یا پشت بام ها نصب می شوند. بعد از نصب از طریق کانال کشی هوای تازه به درون منزل راه پیدا می کند.

اجزای تشکیل دهنده هواسازهای خانگی

 فن یکی از مهم ترین اجزای هواساز خانگی است. وظیفه فن دمیدن و مکش هوای ورودی و خروجی است. فیلتر دیگر جزء تشکیل دهنده هواسازهای خانگی می باشد. وظیفه این فیلترها تصفیه کردن هوای ورودی و خروجی می باشد. فیلترها خود به سه دسته روغنی، کیسه ای و خشک تقسیم می شوند. کویل ها دیگر جزئی می باشند که در درون هواسازها نصب می شوند. مهم ترین وظیفه این جزء را می توان سرد و یا گرم کردن محیط دانست. رطوبت زن یا رطوبت زدا یکی از اقلامی است که در درون هواسازهای صنعتی نصب می شود. امکان استفاده از این قطعه در هواسازهای خانگی بسته به نیاز و توقعی است که مصرف کننده از هواساز دارد. عوامل کنترل را می توان آخرین جزء از اجزای تشکیل دهنده هواساز خانگی دانست. ابزار کنترل وظیفه کنترل کردن دما و رطوبت هوا را بر عهده دارد.

هواسازهای خانگی

مزایا و معایب دستگاه هواساز خانگی

 دستگاه هواساز خانگی توانایی این را دارد تا مقدار زیادی هوای تازه را وارد ساختمان کند، در این صورت اکسیژن مورد نیاز همواره تامین می شود. در برخی اوقات نیاز است تا رطوبت محیط همچون دمای محیط کنترل شود؛ در این صورت دستگاه هواساز به سبب داشتن رطوبت زن و رطوبت زدا این مشکل را حل می نماید.

  • بهترین دستگاه برای پاکسازی محیط از آلاینده های هوا این دستگاه می باشد.
  • عدم نیاز به استفاده از دستگاه های حرارتی و برودتی دیگر به هنگام استفاده از این دستگاه.
  • نصب و کاربری آسان این دستگاه. حجیم نیستند و مکان زیادی را اشغال نمی کنند.

با وجود مزایای بی شماری که این دستگاه ها دارند دارای معایبی نیز می باشند. از معایب این دستگاه ها می توان به این مورد اشاره کرد که نمی توان به تنهایی از سرمایش و گرمایش آن استفاده کرد و نیاز به یک دستگاه ثانویه جهت سرد یا گرم کردن آب داخل سیستم دارد

کاربرد دستگاه هواساز خانگی

هیچ محدودیتی برای استفاده از دستگاه های هواساز خانگی وجود ندارد؛ اما در برخی موارد استفاده از دستگاه های هواساز در درون آپارتمان و ساختمان های مسکونی ضرورت پیدا می کند. هر مکانی که نیاز به ورود هوای تازه و مستمر داشته باشد یعنی اماکنی که تعداد زیادی از افراد هر روزه در رفت و آمد هستند و باید دائما هوا تصفیه شود و اکسیژن در آن مکان وجود داشته باشد. همچنین اماکنی مانند محیط خانه که نیاز است تا رطوبت هوا در آن، کنترل شود.

سوالی که ممکن است برایتان پیش آید این موضوع است که برای اماکن صنعتی چطور می توان از دستگاه های هواساز استفاده کرد؟ در جواب این سوال باید بگوییم دستگاه های هواساز به دو دسته هواساز ساختمانی و هواساز صنعتی تقسیم می شوند. هواساز خانگی زیر مجموعه ای از هواساز ساختمانی می باشد که برای تهویه هوا در محیط خانه استفاده می شود. در نقطه مقابل از هواسازهای صنعتی برای محیط و اماکن بزرگ مانند باشگاه های ورزشی، سالن های بزرگ و… استفاده می شود.

فن-های-صنعتی

بهترین مکان برای نصب هواساز خانگی کدام قسمت از خانه می باشد؟

با توجه به گسترش زندگی شهرنشینی و آلودگی هوا به خصوص در شهرهای بزرگ که با آن روبرو هستیم؛ نیاز به استفاده از هواساز خانگی بسیار بیش تر از گذشته است. به همین دلیل بسیاری از مردم اقدام به خرید هواساز خانگی کردند. اما آیا می دانید بهترین مکان برای نصب هواساز خانگی کجاست؟ قبل از انتخاب مکان مناسب و نصب هواساز نیاز است تا یک سری نکات را در نظر بگیرید.

حتما مکانی که قرار است هواساز در آن جا نصب شود استحکام کافی را داشته باشد؛ به دور از هرگونه خطر برای افتادن و یا تکان خوردن نیز باشد. فضای کافی برای نگه داری از دستگاه را در نظر بگیرید و دستگاه را در مکان های تنگ قرار ندهید. برای جلوگیری از نم و یا زنگ زدگی بهتر است تا محلی که قصد دارید هواساز را نصب کنید، که از باران و آفتاب مستقیم در امان باشد.

یک سری نکات اولیه در خصوص انتخاب محل مناسب برای نصب هواساز بیان شد، اما بهترین مکان برای نصب هواساز کجاست؟ از نظر افراد اهل فن، قراردادن دستگاه های بر روی پشت بام و تراس بهترین بازدهی را برای شما خواهد داشت؛ چرا که هواسازها نیاز دارند تا در مکانی قرار بگیرند که هوای بیرون و تازه به خوبی به آن ها برسد. علاوه بر این مورد باید در جایی قرار بگیرند که نیاز به کم ترین کانال کشی را داشته باشند.

بعد از انتخاب مکان مناسب برای قرار دادن هواساز خانگی؛ نوبت به نصب و کانال کشی این دستگاه ها و اتصال کانال های این دستگاه به محیط خانه می رسد. بهتر است به سبب تخصصی بودن این مورد، نصب دستگاه های هواساز را به دست متخصصین اهل فن بسپارید و خود این مورد را انجام ندهید.

قیمت انواع هواسازهای خانگی

در خصوص قیمت هواسازهای خانگی نمی توان اظهار نظری قطعی داشت.؛ چرا که عوامل مختلفی روی این قیمت تاثیر می گذارند. از مهم ترین فاکتورهایی که روی قیمت تاثیر مستقیم دارند را می توان؛ میزان هوادهی ،ظرفیت سرمایی و گرمایی ، متریال مورد استفاده در ساخت هواساز ف ، برند هواساز، نوع هواساز، جنس هواساز و اندازه هواساز دانست.

بایدها و نبایدهای نگه داری از دستگاه هواساز خانگی

قطعا نگه داری اصولی از هر چیزی مهم ترین رکن بعد از خرید آن محصول می باشد. هواساز خانگی نیز از این قائده مستثنی نیست و نیاز است تا یک سری اصول رعایت شود. برای اینکه بتوانید طول عمر استفاده از دستگاه های هواساز را افزایش دهید؛ نیاز است تا هر سه ماه یکبار دستگاه خود را سرویس نمایید. علاوه بر این از قرار دادن دستگاه در مکان های نامناسب و تنگ اجتناب نمایید. با رعایت این نکات ساده می توانید مدت زمان بیش تری از هواساز خانگی خود استفاده کنید.

محل-مناسب-برای-نصب-هواساز

لازم به ذکر است که شما عزیزان میتوانید با مراجعه به صفحه محصولات ما با انواع سیستم های تهویه مطبوع تولید شده در شرکت جهان تهویه اعتماد نیز آشنا شده و کاتالوگ فنی آن را نیز دانلود و مشاهده فرمایید.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با سیستم‌های تهویه مطبوع به دیگر مقالات ما در صفحه مقالات علمی مراجعه فرمایید.

همچنین برای دریافت مشاوره در مورد سیستم‌های تهویه مطبوع می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما، با واحد فنی ما در ارتباط باشید.

دانلود مقاله
برچسب‌ها: بدون برچسب

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *