نگهداری-چیلر-تراکمی

نکات مهم در نگهداری چیلر تراکمی

تعمیر و نگهداری چیلر تراکمی

نگهداری چیلر تراکمی یکی از مهمترین بخش های استفاده صحیح از این محصول می باشد. چیلر دستگاهی برای کنترل خنک کنندگی دستگاه های صنعتی می باشد. این دستگاه دارای ظرفیت بسیار بالایی بوده و برای استفاده در محیط های صنعتی بزرگ و مجتمع های مسکونی بهترین گزینه به شمار می رود. چیلرها بر مبنای آب فعالیت می کنند و با ایجاد تغییرات در دمای آب، سبب بیشتر شدن گرما و ایجاد سرما در محیط می شوند. با توجه به اهمیت چیلرها در سیستم تهویه مطبوع، تعمیر و نگهداری از آن باید در زمان های لازم و به صورت دوره ای انجام شود. نگهداری صحیح این دستگاه سبب می شود که در میزان مصرف انرژی صرفه جویی شده و برای طولانی مدت از عملکرد مناسبی برخوردار باشد.

چیلرها در دو نوع تراکمی و جذبی عرضه می شوند که در این میان می توان گفت چیلر تراکمی اصلی ترین مصرف کننده انرژی الکتریکی در موتورخانه ها می باشند. در شرایط بهینه کارکرد چیلرها سبب صرفه جویی و کاهش هزینه های انرژی خواهد شد. امروزه با پیشرفت علم و فناوری، می توان از راه دور احتمال بروز خطا در چیلرهای تراکمی را به حداقل رساند. در نتیجه با رعایت نکات اصولی در نگهداری از چیلر تراکمی می توان از ویژگی ها و مزیت های این دستگاه بهره مند شد. عدم نگهداری چیلر تراکمی می تواند مشکلات جدی برای سیستم تهویه مطبوع به وجود آورد. توجه داشته باشید که نحوه تعمیر و نگهداری هر یک از انواع چیلرها به دلیل اجزا و قطعات مختلفی که دارند، متنوع می باشد. به همین منظور برای عیب یابی و تعمیر دستگاه مربوطه بایستی از افراد حرفه ای و کاربلد در این زمینه کمک گرفت.

 

نگهداری چیلر تراکمی

در نگهداری روزانه چیلرها چه مواردی بررسی می شود؟

نگهداری چیلر تراکمی به مجموعه از اقداماتی گفته می شود که تکنسین با بررسی و عیب یابی دستگاه و س از اطمینان از عملکرد درست یک بخش به سراغ دیگر قطعات می رود. به همین منظور بررسی این دستگاه به صورت دوره ای از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. با توجه به نوع محل گیری دستگاه و ابعاد آن بررسی و سرویس کاری آن در دوره های مختلف از جمله روزانه، هفتگی یا ماهانه انجام می گردد. البته برخی از موارد بایستی به صورت روزانه چک شده و اقداماتی جهت نگهداری آن انجام شود. سرویس کاری روزانه با اقداماتی که طی سرویس های سالانه انجام می شود، کاملا متفاوت می باشد.

نگهداری چیلر تراکمی به صورت روزانه از کارهای مهمی است که بایستی تحت نظارت افراد حرفه ای و به صورت مستمر انجام شود. از جمله مواردی که در سرویس و نگهداری چیلر تراکمی به صورت روزانه بررسی می شود می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– اطمینان از عدم وجود نشتی

– بررسی فشار و دمای بخش های مختلف

– اطمینان از نحوه عملکرد صحیح

– ارزیابی کارکرد کلی دستگاه

– آنالیز غلظت، دبی و …

تهیه یک چک لیست نگهداری چیلر تراکمی از جمله اولویت های رسیدگی به این دستگاه می باشد. در این چک لیست تمامی کارهایی که در طول رسیدگی و بررسی این دستگاه انجام شده، قید می شود. هم چنین به صورت روزانه تمامی قطعات بخش های مختلف از دستگاه که مورد عیب یابی قرار میگیرد تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید، ذکر می شود.

نگهداری چیلر تراکمی

اصول نگهداری چیلر تراکمی چیست؟

نگهداری چیلر تراکمی مجموعه از اقداماتی است که به منظور بهبود عملکرد و حفظ کیفیت این دستگاه انجام می شود. نگهداری این دستگاه باید به دست افرادی سپرده شود که از دانش و علم کافی در این زمینه برخوردار هستند. با توجه به انواع و مدل های مختلف این دستگاه بایستی شناخت کافی از تک تک قطعات و اجزای این دستگاه در اختیار داشته باشند. به همین منظور پیشنهاد می شود نگهداری و عیب یابی دستگاه چیلر را به افراد مبتدی نسپارید، چرا که در این صورت علاوه بر عدم عیب یابی و تعمیر دستگاه، مشکلات بزرگتری را برای چیلر به وجود خواهد آمد. در زمانی که نگهداری از دستگاه چیلر به درستی انجام نشود در این صورت قادر نخواهد بود عملکرد خوبی را از خود نشان دهد. در این راستا نگهداری از چیلر را به کارشناسان و تکنسین های حرفه ای و مجرب بسپارید.

  •  تمیز بودن لوله های سیستم به منظور کیفیت انتقال حرارت
  •     از بین بردن سختی آب موجود در تغذیه برج خنک کن
  •     بررسی و اندازه گیری میزان گاز موجود در مبرد
  •     آزمایش و تجزیه تحلیل روغن موجود در کمپرسور
  •     اطمینان از عملکرد صحیح موتور چیلر
  •     بررسی و اندازه گیری سختی آب در حین گردش در کندانسور
  •     نگه داشتن دما در درجه پایین زمانی که آب وارد کندانسور شده
  •     حفظ میزان سرعت جریان آب در بخش های مختلف چیلر
  • نصب کردن درایورهای اینورتر یا متغیر

رایج ترین خرابی های سیستم چیلر

نگهداری چیلر تراکمی در محیط های صنعتی و کارخانجات از الزامات به شمار می رود. با توجه به اینکه دستگاه چیلر ساعات زیادی در روز روشن است این موضوع سبب استهلاک زیاد دستگاه می شود. به همین دلیل نگهداری چیلرهای صنعتی به یک موضوع مهم تبدیل شده است. از رایج ترین خرابی های دستگاه چیلر تراکمی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– روشن نشدن کمپرسور دستگاه: یاتاقان های متحرک یا ثابت خراب بوده و یا شارژ گاز بیش از حد می باشد.

– صدای زیاد کمپرسور: در این صورت به احتمال کمپرسور دچار آسیب واقع شده یا کمپرسور از مدار خارج می باشد.

– کار کردن بی وقفه کمپرسور: در این شرایط به احتمال فیلتر درایر نیاز به پاکسازی داشته یا دمای هوا در محل نصب دستگاه بالا می باشد.

– قطع شدن سیستم بر اثر کاهش فشار: کم بودن مقدار مبرد، کثیف بودن فیلتر درایر و خرابی کلید کنترل فشار پایین از دلایل این مشکل می باشد.

– یخ زدن اپراتور: به دلیل خرابی فلوسوئیچ یا آنتی فریز می باشد.

قیمت نگهداری چیلر تراکمی چقدر است؟

هزینه نگهداری چیلر تراکمی و عیب یابی آن با توجه به نوع خرابی، شرایط و محیط موتورخانه متفاوت بوده و نمی توان مبلغ ثابتی را برای تعمیر آن مشخص کرد. شما می توانید در صورت مشاهده هرگونه خرابی و ایرادات در عملکرد صحیح این دستگاه، با کارشناسان حرفه ای تماس برقرار نموده و پس از بازدید و بررسی دستگاه از هزینه های تعمیرات اطلاعات دقیق به دست آورید. شما می توانید از طریق مجموعه ما در کوتاهترین زمان از بهترین خدمات تعمیرات چیلر تراکمی با مقرون به صرفه ترین هزینه بهره مند شوید. مهمترین مولفه موثر در تعمیر اصولی چیلر، تخصص و تجربه کاری تعمیرکار می باشد.

 

 

نگهداری چیلر تراکمی

نکات اصلی نگهداری چیلر تراکمی

چیلر مهمترین تجهیزات سرمایشی بوده و رسیدگی به آن نیازمند سرویس و تعمیر حرفه ای دارد. برای اینکه بتوان از عملکرد صحیح این دستگاه بهره مند شویم، بایستی به نگهداری روزانه آن بسیار توجه داشته باشید. همانطور که می دانید راندمان فرایند انتقال حرارت، در عملکرد چیلر تراکمی تاثیر قابل توجهی را داراست. به همین منظور ایجاد رسوب در کویل های دستگاه، سبب کاهش راندمان انتقال حرارت خواهد شد. در این راستا نظافت داخل لوله های چیلر به صورت روزانه نکته بسیار مهمی می باشد. از دیگر نکاتی که باید در نگهداری چیلر تراکمی باید در نظر داشته باشید، در ابتدای هر فصل گرما نسبت به سلامت و عملکرد صحیح این دستگاه اطمینان حاصل کنید. شارژ مجدد گاز مبرد، اسید شویی چیلر تراکمی، تست نشتی گاز، تزریق گاز خنک کننده و … از موارد ضروری برای رسیدگی و نگهداری از دستگاه چیلر به شمار می روند.

تغییرات مداوم جریان آب و سرعت آن در بخش های مختلف دستگاه چیلر از دیگر نکات مهم می باشد. چرا که کاهش سرعت جریان آن سبب ضعف عملکرد دستگاه می شود. جلوگیری از ورود گازهای غیرقابل تقطیر به داخل اوپراتور بایستی به صورت روزانه چک شود. سیکل تبرید در اثر ورود این گازها با کاهش راندمان مواجه خواهد شد. یکی دیگر از روش های موثر در نگهداری چیلر، میزان روغن دستگاه بوده و این فرآیند در عملکرد انتقال حرارت برای خنک سازی و سردسازی جریان آب تاثیرگذار می باشد.

متخصصین و مشاورین شرکت جهان تهویه اعتماد در خدمت شما هستند تا شما عزیزان را یاری کنند.در صورت نیاز به مشاوره، جهت برقراری ارتباط با مهندسین ما به صفحه ی تماس با ما مراجعه فرمایید.

شما بزرگواران می‌توانید با مراجعه به صفحه محصولات با انواع سیستم های تهویه مطبوع تولید شده در شرکت جهان تهویه اعتماد نیز آشنا شده و کاتالوگ فنی آنها را نیز دانلود و مشاهده فرمایید.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با سیستم‌های تهویه مطبوع به دیگر مقالات ما در صفحه مقالات علمی مراجعه فرمایید.

دانلود مقاله

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *