سیستم های کنترلی در چیلر تراکمی

سیستم های کنترلی در چیلر تراکمی

تجهیزات کنترلی دستگاه چیلر تراکمی

سیستم های کنترلی در چیلر تراکمی در چه نوع و مدل هایی موجود می باشد؟ اهمیت وجود تجهیزات کنترلی در چیلرهای تراکمی چیست؟ دستگاه های چیلر واحدهای خنک کننده آب هستند که با توجه به کاربرد متنوع روز به روز بر تقاضای خرید این دستگاه افزوده می شود. از جمله کاربرد دستگاه چیلر می توان به استفاده در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی اشاره کرد. این دستگاه به صورت ترکیبی یا مستقل با دیگر واحدها مانند هواسازها مورد بهره برداری قرار میگیرد. چیلرها به عنوان مهمترین تجهیزات سرمایشی و تولید برودت بوده و از طریق فن کویل ها فضای داخلی را سرد نگه می دارد. تجهیزات کنترلی یا به عبارتی سیستم های کنترلی در چیلر تراکمی از مهمترین بخش های تشکیل دهنده این محصول هستند. انواع تجهیزات کنترلی در چیلرها با کاربرد و کارایی متنوعی در نظر گرفته شده اند. در این مقاله سعی خواهیم داشت شما را با انواع مختلف تجهیزات کنترلی چیلرهای تراکمی آشنا کنیم.

 

1

شیر برقی یکی از مهمترین سیستم های کنترلی در چیلر تراکمی

شیر برقی یکی از سیستم های کنترلی در چیلر تراکمی بوده که به منظور جلوگیری از رد شدن مایعات کندانسور به اواپراتور در نظر گرفته شده است. وظیفه اصلی این شیر باز و بسته کردن مسیر عبور مبرد بوده به گونه ای که با برق دار شدن شیر برقی، مسیر عبور سیال باز و پس از قطع شدن برق بوبین مسیر بسته خواهد شد. با روشن شدن دستگاه از ترموستات به اواپراتور، اولین فرمان به شیر برقی داده شده که در این راستا مسیر عبور مبرد باز و پس از چند لحظه کمپرسور شروع به فعالیت می کند. پس از رسیدن دمای آب به میزان معین شده، با فرمان ارسالی شیر برقی مسیر عبور مبرد بسته شده و با ادامه کار کمپرسور، فشار مکش و کنترل کننده فشار پایین آمده و کمپرسور خاموش می شود.

شیر برقی به عنوان سیستم کنترلی در دستگاه چیلر دارای یک بوبین بوده که دو سر سیم آن به فاز و نول متصل می باشد. در داخل سوراخ بوبین میله متصل به سوپاپ سوزنی به وسیله فنر قرار دارد. در حین مغناطیس شدن، راه ورود مایع مبرد باز و پس از قطع شدن جریان برق راه خروج مبرد مسدود می شود.

2

کنترل فشار بالا

از سیستم های کنترلی در چیلر تراکمی می توان به کنترل فشار بالا اشاره نمود. این کنترلر به فن های کندانسور فرمان قطع و وصل را داده و با نصب HPC می توان پروسه خاموش و روشن شدن فن ها را به صورت اتوماتیک انجام داد. برای مثال فرض کنید دستگاه در دمای 17 درجه سانتی گراد با 4 فن فعالیت می کند. زمانی که چهار فن به طور مداوم در مدار قرار دارند، در این صورت دبی زیادی از هوای 17 درجه از روی کویل عبور می دهیم. در این صورت سبب سابکول شدن بیش از حد مبرد شده و در نتیجه تبخیر مناسب در اواپراتور انجام نمی شود. این موضوع سبب مایع زدن به کمپرسور و آسیب رسیدن به چیلر می شود. برای برطرف کردن این مسئله بایستی فن های کندانسینگ یونیت را اتوماتیک طراحی نمود.

فلوسوئیچ آب

فلوسوئیچ آب یکی از سیستم های کنترلی در چیلر تراکمی از کاربرد بسیار مهمی برخوردار بوده و به منظور حصول اطمینان از چرخش آب در دستگاه مورد استفاده قرار میگیرد. این سیستم به عنوان حس کننده وجود جریان آب داخل کندانسور آبی و اواپراتور عمل می کند. از مزیت های استفاده فلوسوئیچ آب در دستگاه چیلر تراکمی می توان به جلوگیری از افزایش فشار رانش کمپرسور، احتمال یخ زدگی اواپراتور و وارد شدن صدمه به دستگاه به دلیل کاهش دمای مبرد در کندانسور اشاره نمود.

3

سنسور حرارتی سرسیلندر

یکی از اصلی ترین آسیب های وارد شده به کمپرسور دستگاه چیلر، دمای بیش از حد سرسیلندر کمپرسور می باشد. استفاده از سنسور حرارتی سرسیلندر از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و اجرای آن از افزایش بیش از حد مجاز دمای محفظه سرسیلندر کمپرسور جلوگیری می کند. زمانی که دمای این محفظه بسیار بالا برود، سنسور فرمان قطع را صادر می کند.

کنترل فشار روغن

کنترلر فشار روغن مهمترین سیستم های کنترلی در چیلر تراکمی است. وظیفه اصلی این کنترلر، پمپاژ روغن در داخل کمپرسور چیلر می باشد. توجه داشته باشید که کنترلر فشار روغن برای کنترل کردن فشار روغن، هر کدام از کمپرسور به صورت جداگانه اجرا می شود. به گونه ای که در صورت وجود دو کمپرسور در یک چیلر، بایستی دو کنترلر فشار روغن تعبیه شود. زمانی که اختلاف فشار روغن و محفظه کمپرسور از حد مجاز کمتر باشد در این صورت کنترلر فشار روغن فرمان قطع به چیلر صادر می کند. به این منظور چند دقیقه پس از کاهش فشار روغن، کنترل کننده کمپرسور را خاموش کرده و پس از سرد شدن المان حرارتی و فشار دکمه ریستارت کنترلر، دستگاه مجدد به فعالیت شروع می کند. به منظور ممانعت از وقوع چنین مشکلاتی بهتر است در زمان راه اندازی هیترهای کارتر روغن کمپرسور را چند ساعت قبل روشن روشن کنید.

4

کنترل فشار رانش و مکش کمپرسور

این کنترلر از دو بخش فشار بالا و فشار پایین تشکیل شده که فشارهای بالا و پایین کمپرسور را تشخیص می دهد. در زمان افزایش فشار رانش کمپرسور بیش از حد مجاز، کنترل کننده فشار بالا فرمان قطع صادر می کند. هم چنین با کاهش فشار به میزان کمتر از حد تنظیم شده، کنترلر فشار پایین فرمان قطع می دهد. هم چنین توجه داشته باشید که بخش فشار پایین خود از دو جزء فشار قطع و فشار وصل تشکیل شده است.

کنترلر plc : سیستم های کنترلی در چیلر تراکمی

از مهمترین سیستم های کنترلی در چیلر تراکمی می توان کنترلر PLC را نام برد. این سیستم یک کامپیوتر دیجیتالی صنعتی بوده که با هدف کنترل فرایندهای تولید دستگاه های رباتیک بهره مند می شوند. این سیستم در دستگاه های چیلر تراکمی بر اساس پارامترهای اندازه گیری شده و برنامه نویسی های انجام شده، فرمان های کنترلی را به کمپرسورها انتقال می دهد. در حالت کلی می توان گفت سیستم PLC نقش بسیار مهمی را در عملکرد صحیح دستگاه های چیلر به خود اختصاص داده است.

کنتاکتور

کنتاکتور به منظور وصل و قطع برق به موقع در دستگاه های چیلر تراکمی مورد استفاده واقع می شود. این کنترلر تشکیل شده از بوبین و دو هسته آهنی می باشد. یکی از هسته های این سیستم در حین تحریک شدن بوبین ها به شکل آهنربا درآمده و دیگری متحرک می باشد. پلاتین کنتاکت اصلی به هسته دیگری وصل بوده و کنتاکت های فرعی از طریق اهرم به هسته متحرک متصل می شوند. برخی از این کنترلرها به شکل وصل و برخی به شکل قطع می باشند. کنتاکت هایی که در وضعیت قطع هستند در زمان مغناطیس شدن به شکل وصل و کنتاکت هایی که در وضعیت وصل هستند به شکل قطع ظاهر می شوند. کنتاکتور کمکی روی کنتاکتور نصب شده و به منظور افزایش تعداد کنتاکت ها در صورت کافی نبودن کنتاکت های فرمان موجود روی کنتاکتور، مورد استفاده واقع می شوند.

رله شیشه ای

در پایان از انواع سیستم های کنترلی در چیلر تراکمی می خواهیم به رله شیشه ای اشاره کنیم. این نوع رله در دستگاه چیلر از کنتاکت های دو حالته و بوبین تشکیل شده است. از این سیستم به منظور بهره مندی در مدارهای فرمان در نظر گرفته میشود. زمانی که به بوبین رله برق انتقال داده می شود، کنتاکت های باز، بسته و کنتاکت های بسته، باز می شود. استفاده از رله های شیشه ای در دستگاه چیلر تراکمی سبب افزایش عمر مفید کمپرسورها می شود. نمونه کاربرد این کنترلر، قابلیت تعویض اولویت کارکرد کمپرسورهای فرعی یا اصلی توسط یک کلید در داخل دستگاه می باشد. استفاده از تمامی تجهیزات کنترلر در دستگاه های چیلر تراکمی از موارد الزامی بوده و عدم فعالیت هر یک از کنترلرهای این دستگاه می تواند مشکلات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

متخصصین و مشاورین شرکت جهان تهویه اعتماد در خدمت شما هستند تا شما عزیزان را یاری کنند.در صورت نیاز به مشاوره، جهت برقراری ارتباط با مهندسین ما به صفحه ی تماس با ما مراجعه فرمایید.

شما بزرگواران می‌توانید با مراجعه به صفحه محصولات با انواع سیستم های تهویه مطبوع تولید شده در شرکت جهان تهویه اعتماد نیز آشنا شده و کاتالوگ فنی آنها را نیز دانلود و مشاهده فرمایید.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با سیستم‌های تهویه مطبوع به دیگر مقالات ما در صفحه مقالات علمی مراجعه فرمایید.

دانلود مقاله

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *