چیلر-توربوکور-1

چیلر توربوکور چیست ؟

چیلر توربوکور (Turbocor) چیست؟

هر فناوری پیشرو مانند تکنولوژی به کار رفته در چیلرهای توربوکور، برای همه گیر شدن و اثبات خود به دنیای تکنولوژی سیستم های خنک کننده، تنها به چند سال زمان نیاز داشتند. Turbocor compressor chillers یا چیلرهای توربوکور یکی از منحصربه فرد ترین نقش های اساسی و بنیادین را در صنعت سیستم های تهویه مطبوع ایفا می کنند.

اگر در این حوزه فعال یا به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد چیلرهای Turbocor هستید، این مقاله از وبسایت جهان تهویه اعتماد را تا انتها مطالعه کنید.

چیلر توربوکور و جهانی بدون آلایندگی

در ابتدای این مقاله، توصیف دکتر استیو وارناک، از اساتید Coolmation Group را در مورد چیلرهای Turbocor بررسی می کنیم و سپس به سراغ بررسی ویژگی ها و مزایای این نوع از چیلر می پردازیم.

دکتر وارناک ابتدا توصیف خود را با سه مزیت اصلی این چیلرها آغاز می کند، یعنی راندمان بالا، انتشار کربن کمتر و مصرف سوخت پایین و ادامه می دهد که به کارگیری چیلرهای توربوکور درست در زمانی به داد صنعت ACR رسید که این صنعت توسط قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا از جمله F-Gas و بعضی قوانین ساختمانی، تحت فشار بود.

کمپرسورهای Turbocor را می توان به یک جهش تکنولوژیکی تشبیه کرد که درست در بهترین زمان وارد عرصه شدند و توانستند رابطه ای بهینه بین چیلر و کمپرسور ایجاد کنند.

با توجه به نگرانی های جهانی، از کنفرانس پاریس تا بیانیه اخیر سازمان ملل در مورد میزان آلایندگی ناشی از کربن، انتظار می رود که چیلرهای توربوکور به زودی به بازیگر اصلی این عرصه بدل شوند.

طرز کار چیلر توربوکور (Turbocor)

نقطه عطف طراحی کمپرسور چیلرهای توربوکور در نبود سیستم روغنکاری مانند آن چه که در موتورهای القایی سنتی شاهدش هستیم است. به این کمپرسورها Oil free magnetic bearing HVAC به معنی سیستم های تهویه مطبوع با یاتاقان مغناطیسی بدون روغن، گفته می شود.

این سیستم طوری طراحی شده است که بدون نیاز به روغن کاری، حجم برودتی بسیار بالایی را ایجاد می کند. معمولا راندمان چیلرهای قدیمی که از کمپرسورهای اسکرو استفاده می کنند حدودا 92% است که این میزان در کمپرسورهای توربوکور به عدد 97% نیز می رسد. از این رو، این تکنولوژی در آینده سهم بسزایی در صنعت سیستم های برودتی خواهد داشت.

یکی از نام های پیشرو در این صنعت که نخستین کمپرسور توربوکور را طراحی و و به تولید انبوه رسانده است، شرکت دانفوس است. شما می توانید در شکل زیر، طرز کار و جزئیات یکی از محصولات این شرکت را مشاهده کنید.

چیلر-توربوکور

در کمپرسورهای رایج مانند رفت و برگشتی، اسکرو و روتوری، قطعات توسط انرژی الکتریکی به حرکت درمی‌آیند و گاز را که عامل ایجاد برودت است، فشرده می‌کنند. در این سیسستم‌ها، به دلیل افزایش طول عمر، به حداقل رساندن اصطکاک و خنک کردن قطعات، از سیستم روغن‌کاری استفاده می‌شود. شما می‌توانید با مطالعه مقاله روغن‌کاری کمپرسور اطلاعات بیشتری دراین‌باره کسب کنید.

در کمپرسورهای توربوکور، با استفاده از یک میدان مغناطیسی، نیروی محرک برای به حرکت درآوردن قطعات و اجزا تامین شده و به همین دلیل، بلبرینگ‌ها حذف می‌شوند. حذف قسمت‌های درگیر در فرآیند روغن‌کاری علاوه‌بر به حداقل رساندن اصطکاک، سبب کاهش اندازه کمپرسور نیز می‌شود. چنین مزیتی در نصب، راه‌اندازی و تعمیر این دست چیلرها نمود پیدا کرده و باعث تسهیل این فرآیندها نیز خواهد شد.

مهم‌ترین مزیت‌های چیلر توربوکور (Turbocor)

کمپرسورهای Turbocor با توجه به ویژگی های فنی و طراحی نوین خود، مزیت های متعددی را دارا هستند که در ادامه به هر یک اشاره خواهیم کرد.

  • راندمان بالا

همانطور که بیان شد، کمپرسور چیلرهای توربوکور با چرخش در فضایی مغناطیسی کار خود را انجام می دهد. این امر باعث می شود تا نسبت به سیستم های روغن کاری، گرمای کمتری تولید شود. در نتیجه تولید گرمای کمتر، راندمان سیستم به مراتب بالاتر خواهد بود.

  • راه‌اندازی با آمپر کمتر

به دلیل وجود یاتاقان‌های به اصطلاح بدون اصطکاک، جریان

به دلیل وجود یاتاقان‌های به اصطلاح بدون اصطکاک، جریان راه‌اندازی این کمپرسورها به تنها 2 آمپر کاهش می‌یابد. پیرو این مزیت، با از میان برداشته شدن مجموعه‌ای از اجزا هزینه ساخت و تولید و مصرف انرژی هم کاهش می‌یابد. کاهش مصرف انرژی سبب می‌شود تا استانداردهای مدنظر رعایت شده و ریسکی برای پرداخت جریمه یا جلوگیری از تولید درمیان نباشد.

لازم به توضیح است که به دلیل این عدم اصطکاک، صدای حاصل از فعالیت این چیلرها به مراتب کمتر خواهد بود. در نتیجه گستره استفاده از این چیلرها بیشتر شده و باعث می‌شود تا بسیاری، هزینه‌های بالاتر چیلرهای توربوکور را در نظر نگرفته و به دلیل مزیت‌های این سیستم از آن استفاده کنند.

هدر رفتن کمتر انرژی

به دلیل تکنولوژی به کار رفته در این کمپرسورها، فرکانس بین 300 تا 800 هرتز تغییر می‌کند که همین امر باعث می‌شود سرعت کمپرسور نیز در محدوده 18000 تا 45000 دور در دقیقه متغیر باشد و در عین حال، نیازی به استفاده از یاتاقان‌ها وجود ندارد که سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد شد.

  • جلوگیری از پدیده Surge در چیلرهای سانتریفیوژ

کمپرسورهای توربوکور در چیلرهای سانتریفیوژ باعث بهبود عملکرد در شرایط بارگذاری کم می‌شود. این مزیت از بروز پدیده Surge (سِرج) جلوگیری می‌کند.

پدیده سرج (Surge) چیست؟

در هنگام ناپایداری جریان، مابین تیغه کمپرسور و جریان فاصله ایجاد می‌شود. نتیجه این پدیده تولید صدای زیاد است که ناشی از برخورد عرضی جریان به تیغه است.

چنین مشکلی با توجه به وجود یاتاقان های مغناطیسی، کنترل دور موتور الکتریکی و پروانه‌های دو مرحله‌ای در کمپرسور توربوکور ایجاد نمی‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد تا نگاهی به چیلر توربوکور (Turbocor) داشته باشیم.

لازم به ذکر است که شما بزرگواران می‌توانید با مراجعه به صفحه محصولات وبسایت جهان تهویه اعتماد با انواع سیستم های تهویه مطبوع تولید شده در شرکت جهان تهویه نیز آشنا شده و کاتالوگ فنی آن را نیز دانلود و مشاهده فرمایید.

برای مطالعه بیشتر در رابطه با سیستم‌های تهویه مطبوع به دیگر مقالات ما در صفحه مقالات علمی مراجعه فرمایید.

همچنین برای دریافت مشاوره در مورد سیستم‌های تهویه مطبوع می‌توانید از طریق صفحه تماس با ما، با واحد فنی ما در ارتباط باشید.

منابع

https://www.acr-news.com/turbocoran-attractive-choice-

https://www.youtube.com/watch?v=iOLeFORu3zs

دانلود مقاله

دیدگاه خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت‌های مورد نیاز علامت گذاری شده‌اند *